Co to jest CTR – Definicja
Zawartość strony (spis treści)
- 1 Co to jest CTR – Definicja
- 2 Jak obliczyć współczynnik kliknięć? (wzór i przykład)
- 3 Dlaczego wskaźnik CTR jest tak ważny?
- 4 Jak zwiększyć CTR w marketingu?
- 5 Szokujące wyniki badania CTR na 874929 stronach i 5079491 wyszukiwanych hasłach w Google
- 6 Jaki jest dobry CTR w Google Ads
- 7 FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi
CTR to skrót od pojęcia „Click-Through Rate”, czyli wskaźnik klikalności. Oznacza on liczbę kliknięć na dany link podzieloną przez liczbę wyświetleń tego linku. W kontekście marketingu internetowego, CTR jest miarą skuteczności kampanii reklamowych, w tym kampanii reklamowych w wyszukiwarkach internetowych.
CTR jest wyrażany w procentach i mówi nam, jaki odsetek osób, które widziały dany link, kliknęło w niego. Wyższy CTR oznacza większą skuteczność kampanii reklamowej lub lepszą jakość treści, która przyciąga więcej kliknięć. CTR może być mierzony dla różnych rodzajów linków, takich jak linki sponsorowane, linki w treści, linki w bannerach itp.
CTR jest ważnym wskaźnikiem skuteczności kampanii reklamowych, ponieważ pokazuje, jak wiele osób zainteresowało się daną ofertą i przekierowało się na stronę internetową. Wysoki CTR oznacza większą szansę na sprzedaż lub konwersję, co prowadzi do większych zysków dla firmy.
Pokażę Ci dzisiaj jak zoptymalizować CTR zarówno pod lepsze wyniki w Google Ads, SEO czy reklamy social media np. Facebook.
A na koniec wpisu solidne dane.
Poruszymy i odpowiem na pytania:
Organiczny CTR | CTR w Google Ads | CTR w social media |
Czy organiczny CTR wpływa na pozycje w Google względem SEO i pozycjonowania? | Jak click-through-rate wpływa na wynik jakości i stawki za kliknięcia | Jak można zwiększyć liczbę klientów, bez dodatkowych kosztów na reklamę |
Oto mały teaser, ponieważ zebrałem najlepsze analizy w internecie i opracowałem w konkretne podpunkty:
CTR w marketingu jest to Współczynnik Klikalności (ang. click through rate)
Podobnie jak w SEO organicznym tak i w Google Ads. Im lepszy nagłówek, opis reklamy i URL, tym więcej kliknięć:
Jak obliczyć współczynnik kliknięć? (wzór i przykład)
Aby obliczyć współczynnik kliknięć (CTR), należy podzielić liczbę kliknięć na dany link przez liczbę wyświetleń tego linku, a następnie pomnożyć wynik przez 100%, aby wyrazić wynik jako procent. Wzór na CTR wygląda następująco:
CTR = (Liczba kliknięć / Liczba wyświetleń) x 100%
Przykładowo, jeśli nasza kampania reklamowa wyświetliła się 1000 razy, a link w tej kampanii został kliknięty 20 razy, to obliczenie CTR będzie wyglądać następująco:
CTR = (20 / 1000) x 100% = 2%
Otrzymany wynik wskazuje, że tylko 2% osób, które zobaczyły reklamę, kliknęły w link. Aby poprawić skuteczność kampanii reklamowej, warto zastanowić się nad ulepszaniem treści reklamy lub zmianą jej układu.
Np. 100 osób kliknęło w Twoją stronę.
Czyli Twój organiczny CTR wynosi 10%.
Dlaczego wskaźnik CTR jest tak ważny?
Larry Kim z Wordstream, był w stanie udowodnić wpływ CTR na pozycję w rankingu Google:
Przy okazji, jeśli chcesz dostawać gorące i przydatne informacje tak jak ten wpis, aby skutecznie „robić” SEO i reklamy Google Ads (SEM-PPC), to zapisz się na newsletter poniżej (tak, jest całkowicie ZA DARMO):
W dodatku tego typu sugestie były wypowiadane przez inżynierów Google. Jak to zostało powiedziane podczas prezentacji, biorą pod uwagę CTR „aby zorientować się jaki rodzaj i typ wyszukiwania” użytkownicy chcą zobaczyć.
Fragment z prezentacji:
Zobacz jak używają słowa „bad”, czyli to źle jeśli ktoś nie kliknie w zasugerowane wyniki wyszukiwania.
W dodatku mówi o tym Danny Sullivan:
„Pozyskiwanie opinii użytkowników związanych z jakością dokumentu…; dostosowanie miary istotności dla dokumentu elektronicznego w oparciu o czasowy element informacji zwrotnej od użytkownika; i wyprowadzanie pomiaru trafności do silnika rankingowego w celu uszeregowania rankingu wyników wyszukiwania…(źródło)”:
Rand Fishkin z Moz postanowił przetestować, czy jest to prawda.
Z racji, że posiada duże konta w social mediach, zapytał swoich followersów, aby klikali konkretny URL na dane hasło, dodając zrzut ekranu:
Wyniki pojawiły się nieoczekiwanie szybko:
Kolejny fakt jest związany z Google Ads (dawniej adwords)
Wysoki CTR wskazuje, że użytkownicy uważają Twoje reklamy za trafne i przydatne.
A jeśli tak jest to wzrasta Twój wynik jakości, w efekcie czego reklama wyświetla się częściej i masz mniejsze stawki za kliknięcie.
Czyli płacisz Google nawet o 50% mniej:)
Więc jak zadbać aby mieć wyższy CTR co wpłynie na niższe koszty reklamy i wyższe pozycje organiczne w wyszukiwarce?
Współczynnik klikalności (CTR) jest ważnym wskaźnikiem dla wielu działań marketingowych w Internecie, takich jak reklamy w Google AdWords, e-mail marketing czy kampanie reklamowe w mediach społecznościowych. Oto kilka powodów, dla których CTR jest tak istotny:
- Mierzy skuteczność kampanii reklamowych: CTR jest jednym z najważniejszych wskaźników skuteczności kampanii reklamowych. Im wyższy CTR, tym lepiej działa kampania reklamowa, a większa liczba ludzi kliknęła w reklamę i odwiedziła stronę internetową.
- Wpływa na jakość wyników wyszukiwania: W wyszukiwarkach internetowych, wysoki CTR jest jednym z czynników, które wpływają na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania może przyciągnąć więcej ruchu na stronę internetową, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i zysków.
- Wpływa na koszty reklamowe: W przypadku reklam internetowych, takich jak Google AdWords, wyższy CTR może prowadzić do niższych kosztów kliknięć, co oznacza mniejsze wydatki na reklamę i większy zwrot z inwestycji.
- Informuje o jakości treści: Wysoki CTR wskazuje na jakość treści, której użyto w kampanii reklamowej, co może prowadzić do większej skuteczności innych działań marketingowych, takich jak e-mail marketing czy kampanie reklamowe na stronach internetowych.
W związku z powyższym, CTR jest kluczowym wskaźnikiem, który pomaga firmom mierzyć skuteczność działań marketingowych i podejmować decyzje na temat dalszych kroków.
Jak zwiększyć CTR w marketingu?
Istnieje wiele sposobów, aby zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) w marketingu. Oto kilka z nich:
- Ulepszanie tytułów i opisów: Tytuł i opis to pierwsze, co widzi użytkownik w wynikach wyszukiwania lub w reklamach. Aby zwiększyć CTR, należy skupić się na pisaniu atrakcyjnych i angażujących tytułów i opisów, które przyciągną uwagę użytkownika i zachęcą go do kliknięcia.
- Używanie słów kluczowych: Warto wykorzystać słowa kluczowe, które odpowiadają wyszukiwanej frazie lub tematowi reklamy. Używanie słów kluczowych może pomóc w osiągnięciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i przyciągnięciu bardziej odpowiednich użytkowników.
- Personalizacja reklam: Personalizacja reklam, takich jak wykorzystanie imienia użytkownika w treści reklamy, może zwiększyć ich skuteczność i zachęcić użytkowników do kliknięcia.
- Testowanie różnych wersji reklam: A/B testing to metoda, która pozwala na porównywanie różnych wersji reklam i wybór najlepszej z nich. Testowanie takie może pomóc w odkryciu, co działa najlepiej dla danej grupy docelowej.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych: Większość użytkowników korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych, dlatego ważne jest, aby reklamy były dostosowane do różnych urządzeń, aby były łatwiejsze w obsłudze i bardziej atrakcyjne.
- Zwiększanie wartości oferty: Aby zachęcić użytkowników do kliknięcia, warto zwiększać wartość oferty, którą prezentujemy. Można to zrobić poprzez dodanie promocji, oferowanie bezpłatnych prób, rabatów czy bonusów.
Zwiększenie CTR wymaga stałego eksperymentowania i ulepszania działań marketingowych, aby skutecznie przyciągnąć uwagę użytkowników i zachęcić ich do kliknięcia.
Spore badanie w branży przeprowadzone prze HubSpot i Outbrain udowodniło, że jeśli dodasz nawiasy w tytule, zwiększysz swój współczynnik kliknięć o 38%.
Według autorów badania nawiasy są jak zajawka treści.
Dodaj numer w tytule.
Zobacz dla przykładu mój wpis na temat optymalizowania konwersji.
Liczby przykuwają uwagę.
Znane najlepszym marketerom badanie firmy Conductor, pokazało jasno, że nagłówki posiadające liczby, dostają nawet 36% więcej niż nagłówki bez liczby.
W dodatku kobiety o wiele lepiej reagują na numery, to znaczy szybciej je zauważają:
Staraj się także używać nieparzystej liczby. Outbrain stwierdził, że nagłówki o nieparzystych numerach osiągają o wiele lepsze wyniki niż nagłówki z parzystą liczbą.
Krótkie opisowa adresy URL.
Oto poprawnie i niepoprawnie sformatowany URL:
W dodatku krótkie adresy URL wypadają lepiej w SERP:
Więc unikaj długich zdań opisowych, ponieważ, krótsze adresy URL mają zwykle najlepszą pozycję w Google.
W marketingu, trzeba wykorzystywać wszystko na swoją korzyść.
Zoptymalizuj opis meta (meta description).
Google przyznaje, że: „nie używa metatagu „keywords” w rankingu internetowym„.
Ale ciekawy opis meta w wyszukiwarce potrafi zwiększyć CTR.
Oto przykład:
Uważaj na – Clickbait i pogosticking.
Jeśli taki użytkownik kliknie na Twoją stronę, bo tytuł wydał mu się ciekawy, ale zobaczy że wpis jest nie na temat, lub jest słabej jakości to kliknie wstecz:
Nazywa się to pogosticking i polega na tym, że użytkownicy odbijają się od stron, bo nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytanie.
Czyli wchodzą na stronę, klikają wstecz, wracają do Google, klikają następny wynik i tak dalej.
Dodatkowo cierpi Twój Dwell Time, czyli czas jaki użytkownik spędza na stronie.
Zaloguj się na swoje konto Google Search Console i sprawdź wskaźniki CTR, a następnie w Google Analytics, czas jaki użytkownicy spędzają na tych stronach.
Polaryzuj: używaj emocji – emocjonalne nagłówki mają więcej kliknięć, a z to z prostego powodu.
Nie powinno to być zaskoczeniem. Jak mogłeś przeczytać we wpisie na temat udostępniania w social mediach, badacz Jonah Berger dowiódł, że emocje popychają ludzi do działania.
Jeśli nie masz pewności, czy Twój tytuł wzbudza emocje możesz przetestować w jednym z analizatorów nagłówków aminstitue, lub coschedule. Niestety działają tylko w języku angielskim.
Zacznij budować rozpoznawalność marki (brand).
Brand ma wpływ na CTR.
Ludzi po prostu z większym prawdopodobieństwem klikają w linki do stron, które znają.
Nawet 2-3 x więcej!
I jak pokazują badania, jest to NAJWIĘKSZY czynnik który wpływa na to czy ktoś kliknie Twój link w Google. Nawet większy niż „darmowa wysyłka”, czy liczba ocen:
Jak najprościej buduje się brand i rozpoznawalność marki?
To co sugeruję to:
- display ads w Google (banery)
- facebook ads
- viralowe rolki/tiktoki/shorts
W kilka dni można zrobić zasięg na dziesiątki tysięcy:
W social media i kampanii banerowej w sieci Goole bardzo dobrze działa remarketing. Czyli reklama dla osób, które już były na Twojej stronie.
Rich Snippets, Schema FAQ, kategorie i sitelinki.
Kategorie dodawane w adresie URL mogą pomagać google w zrozumieniu strony i dają pewne sygnały o czym jest ta strona:
Schema.org FAQ pomaga wyświetlać pytania, tak jak na powyższym obrazku.
Więc dostajesz więcej przestrzeni w SERP’ach.
Moz dokonał przeglądu obecnych wyników ze względu na dodanie schema.org i może to zwiększać CTR:
Zdarza się, że są one wyświetlane w wyszukiwarce jako rozszerzenia strony (sitelinks), pod warunkiem, że masz mocną i poprawnie stworzoną architekturę domeny:
W rzeczywistości badanie przeprowadzone przez Search Engine Land wykazało, że znaczniki strukturalne mogą zwiększyć organiczny CTR o 30%:
Jeśli nie jesteś zbyt techniczny i nie chcesz dodawać schema do swojej strony to świetnie sprawdza się tutaj spis treści (table of contents):
Skup się więc raczej na tych stronach, które mają najmniejszy wskaźnik kliknięć organicznych:
Szokujące wyniki badania CTR na 874929 stronach i 5079491 wyszukiwanych hasłach w Google
Aby zaoszczędzić Tobie czasu przejrzałem kilka badań i analiz z tematyki CTR w sieci. Niektóre to:
Pozycja nr 1 w Google dostaje średnio 31,7% kliknięć.
Największy spadek jest pomiędzy stroną 1, a 2 w wyszukiwarce:
Więc sumarycznie, top3 w Google zgania 75,1% kliknięć.
CTR dla pozycji od 7 do 10 prawie się nie różni między sobą.
Tagi tytułu które zawierają pytanie mają o 14,1% wyższy CTR w porównaniu ze stronami, które nie mają pytania w tytule.
Adresy URL zawierające słowo kluczowe mają o 45% wyższy współczynnik klikalności w porównaniu z adresami URL, które nie mają słowa kluczowego.
Wyniki przedstawiały się następująco:
Dodanie „Power Words” do tagu tytułu może zmniejszyć CTR, aż o 13,9% w porównaniu z tytułami, które ich nie zawierały.
Emocjonalne tytuły, zarówno te negatywne jak i pozytywne, mogą zwiększyć CTR o około 7%.
Jaki jest dobry CTR w Google Ads
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ dobry współczynnik klikalności (CTR) w Google Ads zależy od wielu czynników, takich jak branża, typ reklamy, konkurencja w rynku itp. Jednakże, generalnie rzecz biorąc, wyższy CTR w Google Ads jest zawsze lepszy, ponieważ oznacza to, że reklamy są bardziej skuteczne w przyciąganiu uwagi użytkowników i prowadzeniu ich na stronę docelową.
W przypadku reklam w sieci wyszukiwania (Search Network) dobre CTR wynosi zwykle od 5% do 10%, ale w niektórych branżach może być jeszcze wyższy. Natomiast w przypadku reklam w sieci Display Network, gdzie reklamy są wyświetlane na różnych stronach internetowych, dobre CTR zazwyczaj wynosi od 0,5% do 1%.
Warto jednak pamiętać, że CTR to tylko jeden z wielu czynników, które wpływają na skuteczność kampanii reklamowych w Google Ads. Inne ważne wskaźniki to koszt kliknięcia (CPC), wskaźnik konwersji (CR) czy koszt za konwersję (CPA).
Średni współczynnik klikalności we wszystkich branżach w 2021 r. wyniósł 3,17%.
W porównaniu do tego, kiedy po raz pierwszy w LocalIq zaczęli zbierać dane w 2015 r., średni CTR dla reklam w wyszukiwarce był dużo mniejszy i wynosił 1,35%.
Inne wartościowe wpisy powiązane z tym tematem:
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi
Co oznacza skrót CTR?
CTR to skrót od ang. click-through rate, czyli współczynnik klikalności, który określa procentową liczbę kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklamy lub linku.
Jaki jest dobry wynik CTR?
Dobry wynik CTR zależy od branży, typu reklamy i innych czynników, ale zazwyczaj CTR powyżej 5% uważa się za dobry wynik w reklamach w sieci wyszukiwania.
Jak interpretować CTR?
Wysoki CTR wskazuje na to, że reklama lub link jest atrakcyjny dla użytkowników i skutecznie przyciąga ich uwagę. Niski CTR może oznaczać, że reklama jest źle dopasowana do grupy docelowej lub nie przyciąga uwagi użytkowników.
Jak zwiększyć CTR?
Aby zwiększyć CTR, można poprawić jakość i atrakcyjność tytułów i opisów, wykorzystać słowa kluczowe, personalizować reklamy, dostosować je do urządzeń mobilnych, zwiększyć wartość oferty oraz testować różne wersje reklam.
Jak się liczy Open Rate?
Open Rate to wskaźnik, który określa procent odbiorców, którzy otworzyli wiadomość e-mail spośród liczby wszystkich otrzymujących ją użytkowników. Open Rate można obliczyć dzieląc liczbę otworzeń przez liczbę wysłanych wiadomości i mnożąc przez 100%.