Crawl Budget – czym jest i jak wpływa na SEO? [definicja, przykłady]


crawl budget budżet indeksowania

Crawl Budget – czym jest i jak wpływa na SEO? [definicja, przykłady]

Budżet indeksowania definicja -z języka angielskiego crawl budget, to liczba stron indeksowanych przez Googlebota w całej domenie internetowej w danym okresie czasu.

Dlaczego w SEO crawl budget jest tak ważny?

Crawl budget jest bardzo ważny dla SEO, ponieważ jeśli Google nie może zaindeksować strony, to automatycznie nie będzie ona widoczna w wynikach wyszukiwania, czyli SERP.

Zatem, w momencie kiedy liczba stron przekroczy crawl budget dla danej domeny internetowej, to podstrony w Twojej witrynie nie będą wcale zindeksowane.

Hej! Jeśli chcesz dostawać ciekawe i przydatne informacje tak jak ten wpis „Crawl Budget – czym jest budżet indeksowania i jak wpływa na SEO?” to zapisz się na newsletter poniżej (tak, jest całkowicie ZA DARMO):

Plusem jest to, że większość witryn nie musi się wcale martwić o budżet na indeksowanie swojej domeny ponieważ Google bardzo dobrze odnajduje i indeksuje nowe podstrony. Warunkiem jest to żebyś przestrzegał technicznego SEO.

Google Bot i crawler jest bardzo dobry w wyszukiwaniu i indeksowaniu stron.

Natomiast są sytuacje kiedy powinieneś mieć oko na crawl budget:

  • Wiele przekierowań i łańcuchów przekierowań (pętla) zabiera także Twój budżet na indeksowanie.
  • Masz dużą witrynę: jeśli masz witrynę (np. sklep internetowy e-commerce) zawierającą ponad 1000 stron, Google może mieć problem ze znalezieniem ich wszystkich.
  • Jednorazowo dodajesz dużo stron do swojej witryny. Często musisz mieć na uwadze to jeśli dodasz całkowicie nową kategorię, lub sekcję.

Oto kilka prostych sposobów na zmaksymalizowanie crawl budget domeny:

Większy page speed, czyli szybkość ładowania strony

google page speed insight
google page speed insight

Zwiększenie szybkości ładowania stron w witrynie może poprawić indeksację ponieważ Googlebot może przecrlawlować/zaindeksować więcej Twoich adresów URL.

Tak na prawdę to Google odnośnie Core Web Vitals jasno mówi, że przyspieszenie czasu wczytywania witryny poprawia wrażenia użytkowników, przy czym zwiększa szybkość indeksowania nowych podstron.

Więc pamiętaj, że wolno ładujące się strony pochłaniają cenne zasoby bota Google.

Natomiast jeśli zoptymalizujesz core web vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) to Twoje podstrony będą ładować się szybko. A co za tym idzie bot Google będzie mieć czas na zindeksowanie i odwiedzenie większej ich liczby.

Linki wewnętrzne w SEO (internal links)

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

Bot Google priorytetyzuje strony, które posiadają więcej linków wewnętrznych i zewnętrznych (czyli klasyczny Link buildingw SEO).

Kupowanie linków według Google jest techniką Black hat SEO.

Stan idealny to taki, gdyby każda podstrona w Twoje witrynie miała backlinki do niej prowadzące.

linkowanie wewnętrzne

Z tych powodów bardzo ważne jest linkowanie wewnętrzne.

Linki wewnętrzne powodują że Bot Google może swobodnie odnajdywać i indeksować nowe podstrony w Twojej witrynie.

Architektura strony internetowej i reguła 3 kliknięć

Planowanie architektury informacji (struktura strony) składa się m.in. z:

  • menu nawigacyjnego,
  • menu okruszkowego (breadcrumbs),
  • struktury linkowania wewnętrznego,
  • struktury adresów URL,
  • nagłówka strony oraz stopki, nagłówków wewnątrz treści,
  • struktury kategorii / stron ofertowych.

Skuteczna pod pozycjonowanie architektura informacji w witrynie ułatwia:

  • wyszukiwania informacji,
  • rozumienie zawartości stron przez roboty Google,
  • nawigację na stronie,
  • indeksowanie strony www przez roboty Google.

Więc to o co musisz zadbać to odpowiednia hierarchia, czyli utworzenie logicznie powiązanych ze sobą kategorii.

architektura informacji struktura strony internetowej silo
architektura informacji struktura strony internetowej silo

Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób przejście z jednej strony na inną stronę w Twojej witrynie zajmuje tylko 3-4 kliknięcia (reguła 3 kliknięć od strony głównej).

https://uniqueseo.pl/white-hat-seo/

Następnie powinieneś dodawać linki wewnętrzne, aby kierować bota google do stron o wysokim priorytecie w swojej domenie. Najwięcej linków z reguły otrzymują money site, czyli strony o intencjach transakcyjnych (jak np produkty, lub kategorie w SEO e-commerce).

W przepływie link juice pomagają też tzw. pillar page:

pillar page link juice

Google mówi wprost, że adresy URL, które są bardziej popularne, czyli otrzymują więcej linków zwrotnych, są częściej indeksowane. A wszystko to po to, żeby zachować aktualność w indeksie.

Więc podkreślę, że wg. Google popularność oznacza autorytet linków SEO z mocnych domen.

Płaska architektura natomiast sprawia, że wszystkie strony w Twojej witrynie mają pewną moc z link juice.

Unikaj orphaned pages „stron osieroconych”

Strony osierocone (ang. orphan pages) to strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne ani zewnętrzne.

Google ma wtedy problemy z odnalezieniem stron osieroconych, bo jak do nich ma dotrzeć? Jeśli więc chcesz jak dobrze wykorzystać swój budżet na indeksowanie zasobów witryny (crawl budget), to zawsze do nowych postów/podstron dodawaj linki wewnętrzne lub zewnętrzne.

Uważaj na duplikaty podstron

Ograniczanie zduplikowanych treści jest bardzo pomocne w pozycjonowaniu witryny z wielu powodów.

Duplicate content dzieli się na duplikaty wewnętrzne (czyli w obrębie jednego serwisu), jak i duplikaty zewnętrzne.

Jak się okazuje, zduplikowana treść również wysysa Twój crawl budget.

A to ponieważ Google nie chce marnować zasobów na indeksowanie stron o tej samej treści, lub podobnej treści.

Upewnij się więc, że w swojej witrynie masz tylko unikalne treści wysokiej jakości.

To zazwyczaj duży problem dla sklepów internetowych ecommerce lub dropshipping, które kopiują opisy ze strony producenta.

Przydatne źródła:

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

SEO Pozycjonowanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *